نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت

صفحه اول سایت اولین چیزی است که مخاطبان آن را می بینند اما نکاتی در این مورد وجود دارد که با رعایت کردن و دانستن آن ها می توان بهترین طراحی صفحه اول سایت را انجام داد. زمانی که مخاطب وارد سایت می شود، صفحه اصلی سایت شما باید در عرض چند ثانیه محصول یا خدمات شما را معرفی کرده و بازدیدکنندگان را ترغیب کند تا بیشتر در سایت شما کاوش کنند و در نهایت منجر به خرید یا استفاده از خدمات سایت شما شود.

یکی دیگر از صفحاتی که در راه اندازی وبسایت اهمیت بالایی دارد صفحه “درباره ما” می باشد اهمیت این صفحه هم کمتر از صفحه اصلی نمی باشد به همین خاطر لازم است از اشتباهات رایجی که موجب خروج کاربران در طراحی صفحه درباره ما می شود اطلاعاتی بدست بیاوریم

در ادامه همراه تیم تحریریه ماهدیس وب، نکات مهم طراحی صفحه اصلی سایت را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

نکات مهم طراحی صفحه اصلی سایت

1. لوگوی سایت

لوگوی سایت شما در واقع نام تجاری و هویت کسب و کار شما است. لوگو نمایشی ملموس است که محصولات یا خدمات شما را در بر می گیرد و قطعه ای کلیدی برای مشتریان است که با برند شما ارتباط برقرار می کنند. لوگوی موجود در یک وب سایت اغلب به عنوان پیوندی به صفحه اصلی عملکرد خود را نشان می دهد یعنی با کلیک بر روی لوگو در هر کجای سایت به صفحه اول یا همان صفحه اصلی سایت هدایت می شوید ، بنابراین شما باید لوگو را در مکان مناسبی در سایت قرار دهید.

مکان های قرارگیری لوگو در طراحی صفحه اول سایت

بالا سمت چپ (راست)

در طراحی UX توصیه شده است که لوگوی سایت در قسمت بالا سمت چپ در ناحیه سرصفحه (Header) قرار بگیرد البته این موضوع برای سایت های انگلیسی زبان صدق می کند اما برای سایت های فارسی زبان، بهتر است لوگو در سمت راست بالا قرار گیرد. به این دلیل که زبان فارسی در نوشتار از سمت راست شروع می شود و نقطه دید بازدیدکنندگان فارسی زبان در اکثر مواقع سمت راست است.

پاورقی (Footer)

بر خلاف تصور عموم، پاورقی ها بخشی بسیار قابل مشاهده از یک وب سایت هستند. مهمترین لینک ها یا ویژگی های شرکت مانند لوگوی سایت را انتخاب کرده و آنها را در پاورقی قرار دهید.

2. ناوبری سایت (Website Navigation)

ناوبری یا مسیر حرکت یکی دیگر از نکات حیاتی است که باید در سرصفحه وب سایت شما قرار گیرد. اگر وب سایت شما دارای محتوای سنگین است و صفحات زیادی دارد، باید روش هایی را برای نحوه پیدا کردن صفحات و ایجاد یک مسیریابی برای یافتن آن ها در نظر بگیرید.

قرار دادن یک جعبه جستجو و ایجاد یک فهرست منو از دسته بندی های سایت یا تصاویر لینک شده و لینک های داخلی سایت به یافتن هرچه سریعتر مطالب و محتوا کمک می کند.

منطقه ناوبری مانند نقشه راه است و لازم است بازدیدکنندگان از محتوا نمای کلی داشته باشند و بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.

ناوبری قوی سایت باعث می شود بازدیدکنندگان بتوانند به سرعت اطلاعات مورد علاقه خود را بیابند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعات مهم شما را به طور موثرتری خزش و رتبه بندی کنند.

برعکس ، ناوبری ضعیف نه تنها مفید نیست بلکه بیشتر به سایت شما آسیب می رساند. زیرا بازدیدکنندگان را گیج کرده و آنها را به سرعت برای خروج از سایت آماده می کند. وقتی مخاطبان نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، شما نیز نرخ تبدیل دلخواه را دریافت نمی کنید و این باعث افزایش بانس ریت سایت می شود.

همچنین بخوانید : یواست سئو یا رنک مث

 چند نکته برای بهبود ناوبری سایت :

  •  آن را ثابت نگه دارید.

اگر ناوبری شما دائماً از صفحه ای به صفحه دیگر تغییر می کند (به استثنای مواردی که کاملاً ضروری است) ، بازدیدکنندگان نقش خود را در سایت از دست می دهند و باید مدام تغییر مسیر دهند. پس سعی کنید یک مسیر ثابت برای بازدیدکنندگان داشته باشید.

  •  دسته ها را به طور واضح تقسیم بندی کنید.

اگر ناوبری شما شامل چندین بخش ، دسته یا زیر دسته است ، این دسته ها باید به وضوح و بصری تعریف شوند. به عبارت دیگر ، عناوین دسته ها و زیر دسته ها مرتبط باشند.

  •  لینک های قابل کلیک به همه عناصر ناوبری دهید.

زمانی که یک منوی فهرست یا ناوبری دیگری از دسته بندی های سایت ایجاد می کنید، به همه دسته ها و زیر دسته ها لینک دهید. حتی به تصاویر و کلمات کلیدی داخل متن می توانید لینک دهید.

  •  از عناوین دقیق ناوبری استفاده کنید.

بازدیدکنندگان باید تصور کلی از آنچه باید در یک صفحه پیدا کنند ، حتی قبل از کلیک روی پیوند ناوبری داشته باشند. چه پیوند ناوبری اصلی باشد یا پیوند متنی داخلی باید به صورت درست و دقیق لینک داده شود.

برای توصیف صفحه لینک داده شده، از متن دقیق استفاده کنید تا بازدیدکنندگان بدانند چه چیزی را دریافت خواهند کرد. متن ناوبری مرموز یا گمراه کننده، بازدیدکنندگان را احتمالاً تا جایی که از سایت خارج شوند، گیج می کند.

  • اطمینان حاصل کنید که هر تصویر قابل کلیک، دارای متن ALT است.

این امر در مورد هر تصویری صادق است ، اما برای تصاویری که به صفحات دیگر لینک داده شده اند بسیار مهمتر است. حتماً تگ ALT را با متن توصیفی وارد کنید.

  •  مطمئن شوید که جعبه جستجوی سایت شما به خوبی کار می کند.

هنگام استفاده از جعبه جستجوی درون سایت، صفحه نتایج جستجو باید همیشه نتایج مرتبط را نشان دهد. سعی کنید برای محصولات و خدماتی که موجود نیستند، محصولات مرتبط را به بازدیدکنندگان نشان دهد.

3. ورود به حساب کاربری و ثبت نام در سایت

در بیتشر مواقع کاربرانی که به سایت های فروش محصول مراجعه می کنند برای ادامه روند خرید باید در سایت ثبت نام کنند. یا کاربران دیگری که نسبت به سایت شما وفادار هستند و از ارائه خدمات رضایت دارند حساب کاربری می سازند تا از آخرین خبرها و رویدادهای سایت توسط اشتراک ایمیل مطلع شوند. دکمه ورود به حساب کاربری و ثبت نام باید در قسمت سرصفحه سایت در سمت راست یا چپ قرار گیرد که در اکثر مواقع سمت چپ بهترین انتخاب برای سایت های فارسی زبان است.

4. عنوان سایت

در عرض چند ثانیه ، وب سایت شما باید آنچه را که شما ارائه می دهید به بازدیدکنندگان اعلام کند.زمانی که بازدیدکنندگان کلمه ای را در گوگل جستجو می کنند، با صفحه ای شامل انبوهی از وبسایت ها مواجه می شوند و فقط می توانند شرح مختصری از آن سایت و URL و عنوان آن را مشاهده کنند.

اگر عنوان سایت شما به چیزی که جستجو شده است نزدیک باشد، بازدیدکنندگان روی سایتتان کلیک می کنند. بنابراین یک تیتر یا یک پاراگراف باید شرح واضحی از کسب و کار شما و آنچه انجام می دهید یا خدماتی که ارائه می دهید، بیان کند.

برای داشتن یک عنوان سایت مناسب، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  •  عنوان صفحه باید بین ۶۵ تا ۷۰ کاراکتر باشد.
  •  عنوان صفحه باید شامل کلمات کلیدی باشد.
  • هر چه کلمات کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشند، سرعت ایندکس آن صفحه بیشتر می شود. به این دلیل که موتورهای جستجو دو کلمه اول عنوان را زودتر کاوش می کنند و همچنین نقطه دید بازدیدکنندگان فارسی زبان از سمت راست به چپ است.
  • عنوان صفحه باید یکتا و منحصر به فرد باشد. یعنی اگر هر دو صفحه یک عنوان داشته باشند باعث تکراری بودن محتوا می شود و این کار اشتباه است.
  •  سعی کنید کلمات کلیدی کم اهمیت را در عنوان استفاده نکنید.
  •  از نام برند در عنوان صفحه استفاده کنید.

5. اسلایدر سایت (Hero Section)

اسلایدرها به تصاویر در اندازه های بزرگ و اسلایدی گفته می شود که بعد از بخش سرصفحه و زیر نوار فهرست منوی سایت قرار می گیرند. این بخش در کنار طراحی زیبا به دلیل معرفی محصولات و خدمات به بازدیدکنندگان، به عنوان یک فراخوان برای اقدام (CTA) عمل می کند.

6. دکمه های فراخوان (CTA)

هدف صفحه اصلی وب سایت شما جلب توجه بازدیدکنندگان و ترغیب آنها به کاوش عمیق تر در صفحات وب سایت شما است.

فراخوان برای اقدام (CTA) یکی از راه هایی است که افراد را به صفحات داخلی می کشاند ، چرخه فروش را شروع می کند یا حداقل باعث می شود تماس مستقیم با شما برقرار کنند.

قسمت ها یا دکمه های CTA را می توان به فرم های تماس ، فرم های ثبت نام اشتراک یا معرفی خدمات که اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند، لینک داد. این قسمت ها باید رنگی متفاوت و جذاب داشته باشند و هرچه راحت تر و جذاب تر این کار را برای بازدیدکنندگان انجام دهید تا روی این CTA کلیک کنند ، شانس بیشتری برای ماندن بازیدکنندگان در سایت خواهید داشت و در نتیجه نرخ تبدیل سایتتان افزایش پیدا می کند.

همچنین بخوانید : المنتور رایگان یا المنتور پرو

7. عکس ها و تصاویر

مردم قدرت بصری بالاتری دارند، به این معنی که دیدن تصاویر زودتر از خواندن یک متن باعث جذب بازدیدکنندگان می شود. مغز ما به گونه ای ساخته شده است که چشم ما به چهره انسان ها تمایل بیشتری دارد. بنابراین توصیه می کنیم در بخش نظرات مشتریان از عکس شخصی مشتریان استفاده کنید. همچنین برای اسلایدر در صفحه اول سایت ،لوگو و عکس محصول و خدمات، تصاویری با کیفیت بالا و حجم کم استفاده کنید تا باعث افزایش سرعت لودشدن سایت شود.

8. محتوای متنی (Font & Blog)

زبان سایت شما برای بازدیدکنندگان اهمیت زیادی دارد. پس براساس منطقه جغرافیایی خود زبان سایت را انتخاب کنید. یکی از مواردی که در طراحی کاربری UX اهمیت زیادی دارد انتخاب فونت برای سایت است.

فونت های ایران سنس، ایران یکان، وزیر، شبنم و یکان بخ از پرکاربردترین و بهترین فونت ها برای سایت های فارسی زبان هستند. همچنین بهتر است در طراحی صفحه اول سایت یک بخش را به نمایش چند مورد از جدیدترین مقالات سایت برای دسترسی آسان خوانندگان اختصاص دهید.

9. مقبولیت اجتماعی

اگر شما یکی از سایت های ارائه خدمات هستید، بهتر است برای ایجاد حس اعتماد در بازدیدکنندگان، نظرات مشتریان و میزان رضایت آن ها از خدمات را در انتهای صفحه اصلی قرار دهید.

همچنین قرار دادن لوگوی شرکت هایی که از خدمات شما استفاده کرده اند، بهترین گزینه برای ایجاد اعتماد است. این کار به بازدیدکنندگان جدید نشان می دهد که شما در کاری که انجام می دهید آگاهی و تخصص کافی دارید.

10. پاورقی (Footer)

یک پاورقی اطلاعاتی به اندازه مسیریابی سرصفحه شما مهم است. هنگامی که بازدیدکننده شما به پایان صفحه اصلی شما رسید ، این منطقه باید سه ویژگی را ارائه دهد: اطلاعات تماس ، پیوندها و معرفی شبکه های اجتماعی.

اطلاعات تماس، بازدید کننده را تشویق می کند تا با شما تماس بگیرد. لینک ها می توانند راهی مفید برای ارائه نقشه سایت یا تشویق کاربر به بررسی صفحات داخلی باشند. لینک دهی به شبکه های اجتماعی یک راه عالی برای تشویق بازدیدکنندگان است تا در رسانه ای دیگر با برند شما ارتباط برقرار کنند.
حتی می توانید در این قسمت معرفی کوتاهی در مورد برند و سازمان خود بنویسید.

آماده تغییر در طراحی صفحه اول سایت تان هستید؟

اگر قصد دارید در طراحی صفحه اول سایت خود تغییراتی ایجاد کنید و تخصص کافی در این زمینه ندارید، ما تمام منابع مورد نیاز را در اختیار داریم! با یک تیم کامل از طراحان ، توسعه دهندگان ، کپی رایترها و کارشناسان بازاریابی دیجیتال به کمک شما می آییم. هر گونه سوال یا پیشنهادی دارید از طریق پل های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

نکات مهم در طراحی سایت – صفحه ی اصلی سایت باید شامل چه عناصری باشد – ایده برای صفحه اول سایت – ایده برای صفحه اول سایت – ساخت صفحه اول سایت – باید ها و نباید ها در طراحی صفحه اول سایت – چک لیست ساخت صفحه اول سایت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.