بهترین افزونه سئوی وردپرس ، یواست سئو یا رنک مث ؟

هر زمان که بحث افزونه های سئو پیش می آید، جهت افزایش ترافیک ورودی گوگل، دو افزونه رنک مث و یواست سئو بیشتر شنیده می شوند. در بیشتر مواقع مدیران سایت های وردپرسی بین افزونه رنک مث و یواست سئو نمیدانند که کدام یک را انتخاب کنند. بنابراین ما در این مقاله به مقایسه بین افزونه های رنک مث و یواست سئو پرداختیم تا ببینیم کدام یک بهترین افزونه سئوی وردپرس است یواست سئو یا رنک مث ؟ کدام یک بهتر است ؟

افزونه سئو چیست؟

باوری که بین کاربران ایجادشده است این است که افزونه سئو وردپرس، سایت ما را سئو می کند. این تفکر و باور کاملا اشتباه است.

استفاده یک افزونه  سئو به تنهایی بدون انجام تحقیق کلمات کلیدی، بهبود سرعت سایت، مفید بودن محتوا و بسیاری موارد دیگر نمی تواند به رشد و بهینه سازی سایت شما کمک کند.

این افزونه ها برای سئو کردن سایت استفاده نمی شوند بلکه به مدیران سایت های وردپرسی کمک می کنند تا سایت خود را با کمک این افزونه ها تجزیه و تحلیل کنند و برای بهینه سازی و سئوی سایت یک استراتژی منظم و هدفمند اجرا کنند. به همین دلیل به آن های افزونه سئو گفته می شود.

افزونه سئو دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

به موتورهای جستجو دستور می دهد که چه محتوایی با چه پیوندی را خزش کند

  • ساخت سایت مپ یا نقشه سایت
  • فایل  ربات txt
  • آنالیز و تحلیل نمودن محتواها و دادن راهنما برای بهبود محتوا
  • مدیریت تغییر مسیرها و ریدایرکت ها

معرفی افزونه یواست سئو

یواست سئو از محبوب ترین و پر استفاده ترین افزونه های سئو است. که تا کنون بیش از 5 میلیون نصب داشته است که نشان دهنده میزان رضایت کاربران از این افزونه است.

نصب و استفاده از این افزونه به دو صورت رایگان در مخزن وردپرس و نسخه پولی یا پرمیوم آن برای بهره مندی از امکانات بیشتر استفاده می شود.

برای خرید نسخه پولی می توانید به سایت های معتبر فروش افزونه و قالب مراجعه کنید. لازم به ذکر است که نسخه رایگان به راحتی می تواند برای سئوی سایت استفاده شود اما اگر امکانات بیشتری می خواهید باید 89 دلار برای خرید نسخه پرمیوم بپردازید.

این افزونه هر 14 روز یکبار مطابق با جدیدترین الگوریتم های گوگل به روز رسانی می شود و ازین بابت نگران عدم تطابق الگوریتم های گوگل و تحلیل های افزونه نباشید.

معرفی افزونه Rank Math

افزونه رنک مث بعد از افزونه یواست سئو طراحی و معرفی شد. این افزونه در مدت کوتاهی  هم اکنون بیش از 800 هزار نصب فعال دارد و توانسته رضایت کاربران را به خود جلب کند. این افزونه هم مانند افزونه یواست سئو در دونسخه رایگان و پولی در دسترس است.

مقایسه نحوه نصب و فعال سازی دو افزونه

دراولین مقایسه بین یواست سئو یا رنگ مث به نحوه نصب و فعال سازی این دو افزونه می پردازیم

ابتدا نسخه های رایگان دو افزونه را از مخزن وردپرس در دو سایت مختلف نصب کردیم . افزونه یواست سئو به راحتی قابل نصب بود و تنها با یک کلیک راه اندازی می شود و نیازی به ساخت اکانت ندارد.

اما در مورد افزونه رنک مث ابتدا باید ثبت نام کرده  و اکانت بسازید تا بتوانید مراحل فعالسازی افزونه را انجام دهید.

با فعال شدن Rank Math به طور خودکار همه چیز تنظیم می شود، برای اتصال سایت خود با Google Search Console و Google Analytics می توانید از دکمه اتصال به سرویس گوگل استفاده کنید. اینکار باعث می شود افزونه، سایت شما را تأیید می کند و نقشه‌های سایت را به طور خودکار ارسال کند.

مزیت های اتصال به حساب گوگل :

  • تایید مالکیت سایت در Google Search Console با یک کلیک
  • پیگیری رتبه بندی صفحه و کلمات کلیدی با ماژول Advanced Analytics
  • تنظیم Google Analytics بدون استفاده از افزونه شخص ثالث دیگر
  • ارسال خودکار نقشه‌های سایت به Google Search Console

در اخرین مرحله که تنظیمات پیشرفته راه اندازی شد می توانید مدیریت دسترسی را کنترل کنید.

مدیریت کاربری به شما امکان می دهد تا از نقش های کاربری وردپرس برای کنترل اینکه کدام یک از کاربران سایت شما بتوانند به تنظیمات Rank Math دسترسی داشته باشند، ویرایش یا مشاهده کنند، استفاده کنید.

سپس تغییر مسیرها و مانیتور 404 را فعال کنید و در آخرین مرحله تنظیمات، نشانه گذاری اسکیما را انجام داده و ذخیره کنید.

بنابراین افزونه یواست نسبت به رنک مث فعالسازی سریع تر و راحتتری نسبت به رنک مث دارد.

مطالعه بیشتر : hreflang  تگ چیست 

مقایسه پنل تنظمیات افزونه یواست سئو و افزونه رنک مث

ما در این مقاله نسخه رایگان افزونه یواست سئو و رنک مث را استفاده کرده ایم. البته توجه داشته باشید نیازی به خرید نسخه پرمیوم رنک مث نیست چرا که تمام امکانات و تنظیمات کامل در نسخه رایگان آن وجود دارد.

اما برای افزونه یواست سئو برای استفاده از امکانات بیشتر باید نسخه پرمیوم را خریداری کنید.

یواست سئو نسبت به رنک مث تنظیمات کمتری دارد و دست شما را برای تنظیم کردن سئوی سایت بازتر گذاشته است در نتیجه کار با پنل تنظیمات برای شما راحت تر است.

در مقابل رنک مث تنظیمات بیشتری دارد و مدیریت کردن این تنظیمات ممکن است برای شما آسان نباشد.

اگر چه از نظر تعداد، به خصوص هنگامی که فقط نسخه های رایگان را مقایسه می کنیم Rank Math  از Yoast  SEO ویژگی های بیشتری دارد اما این لزوماً به معنای “بهتر” بودن رنک مث نیست زیرا نکته اصلی در اینجا این است که آیا واقعاً از این ویژگی های اضافی استفاده خواهید کرد یا نه.

اگر از ویژگی های اضافی استفاده می کنید، به برتری رنک مث شک نکنید.

از نظر طراحی کاربری و اهمیت طراحی UI، رنک مث پنل تنظمیات کاربرپسندتری نسبت به یواست دارد و امتیاز مثبت میگیرد.

مقایسه مدیریت تنظیمات یواست سئو و رنک مث

رنک مث قابلیتی دارد که می توانیم نقشه سایت را مدیریت کنیم.

همچنین می توانیم تنظیم کنیم که کدام صفحات در گوگل نمایش داده شوند و کدام صفحات نشان داده نشوند.

این یک مشکل برای وبمستران جهت سئو و بهینه سازی سایت ایجاد می کند چونکه در سایت مپ یا نقشه سایت صفحات نشان داده می شوند اما ما به خزنده های گوگل اجازه دسترسی و خزش صفحه را نمی دهیم تا آن را در گوگل ثبت کند.

در نتیجه این باعث ایجاد یک تناقض در سایت می شود. بنابراین بهتر است که از قابلیت سایت مپ در رنک مث استفاده نشود. با اینکه رنک مث تنظیمات بیشتری در اختیار ما قرار می دهد اما ممکن است با مدیریت اشتباه این تنظیمات مشکل بزرگی برای سئوی سایت ایجاد کنیم.

یواست سئو، تنظمیات کمتری در اختیار ما قرار می دهد و در عوض سئوی سایت را بهتر می توان مدیریت کرد. بنابراین در زمینه مدیریت تنظمیات به یواست سئو برتری دارد.

مقایسه بهینه سازی کلمات کلیدی یواست سئو و رنک مث

زمانی که یک نوشته جدید ایجاد می کنید، هر دو افزونه برای گرفتن رتبه خوب در گوگل، توصیه ها و هشداری برای شما دارند.

رنک مث امکانات و توصیه های بیشتری برای بهینه کردن محتوا دارد و بخش های مختلفی را آنالیز وتحلیل می کند.

قبلتر رنک مث دکمه های اشتراک گذاری شبکه اجتماعی را داشت اما با به روز رسانی جدید یواست سئو، این قابلیت هم به آن اضافه شد.

یک مزیت Rank Math این است که به شما امکان می دهد چندین کلمه کلیدی (حداکثر تا 5 کلمه) را به صورت رایگان تجزیه و تحلیل کنید.

با استفاده از نسخه رایگان Yoast SEO ، می توانید تنها یک کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید (اگرچه نسخه پولی امکان تجزیه و تحلیل چندین کلمه کلیدی را فراهم می کند).

در نتیجه برای تحلیل و آنالیز محتوای متنی رنک مث بهتر عمل می کند و امتیاز مثبت میگیرد.

بیشترین مشکلی که مدیران و وبمستران سایت های وردپرسی داشته اند، تغییر مسیرها یا همان ریدایرکت است.

زمانی که شما قصد دارید پست یا صفحه ای را حذف کنید یا لینک های پست یا صفحه خود را تغییر دهید، باید به سراغ تغییر مسیر بروید.

قبلتر کسانی که از افزونه یواست نسخه رایگان آن استفاده می کردند برای تغییر مسیرها دچار مشکلات زیادی می شدند اما رنک مث با دیدن این مشکلات بخشی به نام تغییر مسیرها در تنظیمات نسخه رایگان خود استفاده کرد که باعث شد مشکل بسیاری از مدیران را حل کند.

اما برای استفاده از امکان تغییر مسیرها در افزونه یواست باید نسخه پولی آن به ارزش 89 دلار خریداری کنید. بنابراین از نظر ما رنک مث نسبت به یواست سئو برای مدیریت ریدایرکت ها ارزش استفاده بیشتری دارد.

علاوه بر اینها رنک مث امکانت دیگری مانند مانیتور 404 برای مدیریت صفحات 404، سفارشی سازی متا و عنوان در اختیار شما قرار می دهد که در یواست این امکانات را ندارید.

مقایسه قیمت دو افزونه و کارایی آنها

پنجمین مقایسه بین یواست سئو و رنگ مث به قیمت و کارایی این دو افزونه مربوط می شود

افزونه رنک مث از ابتدا در نسخه رایگان منتشر شده بود اما در سال 2020 نسخه پرمیوم این افزونه راه اندازی شد. خرید رنک مث از دو نظر نسبت به یواست سئو مقرون به صرفه تر است:

  1. قیمت Rank Math پایین تر از Yoast SEO است
  2. نسخه پولی Rank Math از وب سایت های نامحدود پشتیبانی می کند ، در حالی که Yoast SEO مجوز نامحدود ارائه نمی دهد و باید برای هر دامنه جداگانه خریداری شود.

مطالعه بیشتر : متا تگ های مهم سئو کدامند ؟

نحوه سوئیچ کردن بین دو افزونه

قابلیت انتقال اطلاعات سئوی سایت روی هر دو افزونه امکان پذیر است و می توانید به راحتی اطلاعات را بین دو افزونه مبادله کنید. اگر روی سایت شما افزونه یواست سئو فعال است و قصد دارید به جای آن از افزونه رنک مث استفاده کنید به راحتی اینکار انجام پذیر است. با غیرفعال کردن یواست سئو و فعال شدن رنک مث اطلاعات سئو و تنظیمات مربوط به آن به راحتی جایگذاری می شود.

قبل از اینکه افزونه یواست سئو را از لیست پلاگین ها حذف کنید ابتدا افزونه رنک مث را نصب و فعالسازی کنید. این دو افزونه هیچ تداخلی با هم ندارند پس نگران بهم ریختگی در سایتتان نباشید. در مرحله فعال شدن افزونه رنک مث بعد از ساخت اکانت و ثبت نام از شما سوال می پرسد که می خواهید تنظیمات سئو را از افزونه یواست سئو به رنک مث درون ریزی کنید یا نه. بهترین کار این است که اطلاعات سئوی شما حفظ شود بنابراین قسمت “شروع درون ریزی” را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

انتخاب پلاگین مناسب سئو کاملا بستگی به انتظارات شما از افزونه دارد. به طور کلی ، Rank Math مطمئناً در نسخه رایگان ویژگی های بیشتری به شما می دهد. به عنوان مثال ، شما برای چندین کلمه کلیدی ، تشخیص 404 ، تغییر مسیرها ، ویژگی های محلی جستجوگرها ، پیشنهادات پیوند داخلی و موارد دیگر تجزیه و تحلیل خواهید کرد.

اینها همه مواردی است که Yoast SEO یا هزینه آنها را می گیرد یا ارائه نمی دهد.

اگر فکر می کنید از این ویژگی ها استفاده می کنید ، شاید Rank Math برای شما مناسب باشد. با این حال ، اگر شما فردی هستید که فقط از پلاگین سئو خود برای تنظیم برخی عناوین یا توضیحات سئو استفاده می کنید و ممکن است برای یک کلمه کلیدی بهینه سازی کنید ، واقعاً ارزش فوق العاده ای از این ویژگی ها دریافت نمی کنید.

شما از کدام یک استفاده کرده اید؟ آیا تجربه کار با هر دو افزونه را داشته اید؟ اگر بله، به نظر یواست سئو یا رنک مث ؟ کدام یک بهتر است؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.